„Itthon vagyunk, együtt vagyunk”…
Nemes-Kirilla Andrea óvodapedagógus hasznos tanácsai és játékötletei a korlátozások idejére..
Amikor meghallottam a híradásokból a korlátozások ismételt bevezetésével kapcsolatos tájékoztatást, hogy megint nem lesz óvoda egy ideig...egyelőre április 8-ig...végigfutott bennem néhány ismerős és néhány új gondolat!
A közösség ereje nagyobb, mint korábban gondoltuk és a társas kapcsolatok szükségessége minden embernek- ideértve az autizmusban érintett gyermekeket és szüleiket is- lételeme. Ha a tavalyi tapasztalatokat összegzem: egy ideig jó az otthon biztonságában a szeretett tevékenységekkel többet foglalkozni a gyerekeknek...többet építenek, rajzolnak, futkároznak az udvaron, számítógépes játékokat játszanak...de utána??? kedvetlenek, demotiváltak, ingerültebbek, nehezebben viselik a másik igényeit.
Óvodapedagógusként minden nap játékötletekkel szeretnénk színesíteni az otthon töltött időt. Az autizmusban érintett gyermekek és családjaik még speciális kihívásokkal is szembe kell nézzenek! Ennek felismerésében és megoldásában szeretnék segíteni most!
- napirend-az óvodai napok struktúrája biztonságot ad, "bejósolható az élet", az otthoni idő is megszokott biztonságot ad...és akkor most "vegyítsük a kettőt!"-ha reggel nem kell elindulni, talán fel sem kell öltözni...az óvodából érkező javaslatokat mikor lehetne elvégezni???
Az első javaslatom: stabil napirend-azonos időben ébredés, azonos időben étkezések, ha lehet-sokaknál ez remekül működik!- napirendi kártyákkal , jól látható módon megjelenítve
A napirend fajtái| Autizmus&Diy (cafeblog.hu)
- tevékenységek, amiket nem szeretne a gyermek elsőre-sok kisgyermeknél autizmus esetén beszűkül az érdeklődés néhány témára, abból a komfortos zónából nehéz kimozdítani...szó szerint! ☺ ...de az általános tájékozottság fejlesztése, a külvilághoz való kapcsolódás elősegítése fontos teendő!
Javaslatom: játékhelyzetekbe kapcsolódjanak a szülők, vegyék fel a mozdulatok, események ritmusát csendesen, inkább érzelmi szinten hangolódva a gyermek játékára...majd a tükrözés következik (nem trükközés, nem ugyanaz! )☺ Ugyanazt tesszük, ugyanúgy mozdulunk a játékokkal, ahogy ő...majd KICSI új ötletet viszünk bele(érzéssel, amennyi belefér a játék tiszteletben tartása mellett!!!)- ha megvan a figyelem a gyerkőc részéről...akkor mi jövünk! Mármint...pár pillanatra az a játék, amit mi szeretnénk...majd sok ilyen alkalom után hosszabbodik a "mi " időnk. Persze a deal is hasznos lehet- "ezt szereted Te és én is benne vagyok, most én kérek egyet"...és TÉNYLEG 1 LEGYEN!
Amit még problémásnak érzek, hogy sok autizmusban érintett gyermeknek a választás is nagy nehézség! Kártyákkal, esetleg a valós eszközökkel, de csak 2-3 egyszerre...majd lehet később bővíteni...
ASD specifikus fejlesztés (utazó) - Prizma
Általános Iskola és Óvoda, EGYMI (prizmaegymi.hu)
- hangulat-Ami most a meghatározó az a média, valamint a sajátos családi légkör- nyilván mindenhonnan a korlátozások és nyomasztó egészségügyi adatok szólnak hozzánk, ami még véletlenül sem vidám, inspiráló, pozitív érzületet adó! Az autizmus esetén még súlyosabb következményei lehetnek a hallott számadatoknak és hangos következtetéseknek-a szülők hangulatán túl a konkrét, képszerű-számszerű adatok végzetes jelentése, hiszen egy autizmusban érintett gyermek -és általában egy gyermek!- nem tud elvonatkoztatni, általánosítani...neki a vég az VÉG!Ehhez jön még a munkahely elvesztésének réme, az egészség megrendülése valamelyik közeli családtag esetében...és nem is sorolom!!!
Javaslom, hogy kevesebb-vagy SEMMI- közvetlen híradás legyen a gyermekek körül, úgysem tud vele -és mi sem ☹ mit kezdeni...egy-két-sok beszélgetés kártyákkal-akár saját készítésűvel, konkrét folyamatokról, érzelmeket kifejező kártyákkal a gyermek érzelmi állapotának azonosítása miatt-azok tudatosítása saját maga felé- a környezet érzéseinek azonosítása, hogy "értse" a nonverbális jeleket.
Kommunikációs Programok Mobileszközökre | Autisták Országos Szövetsége (aosz.hu)
- közösségi-szociális kapcsolatok-nyilván az online térre korlátozódik leginkább, de a kortársakkal, ismerős felnőttekkel, családtagokkal a "látom-hallom" érzékszerveinek bevonásával az a megnyugtató érzés párosítható, hogy NEM VAGYUNK EGYEDÜL!!!
- fejlesztés otthon- A javasolt és elektronikus úton érkező fejlesztőjátékokhoz néhány speciális eszköz is kellhet,a nyomatott/laminált megoldás azonban most nem mindenütt használható, és kérdés, a személyes szülői minőségben működő kompetenciák használhatók-e a fejlesztő feladatok végrehajtására???
Javaslom: saját készítésű, rajzos eszközök, akár együtt is a gyermekekkel-a váratlan eseméynek-mert ilyenek is lehetnek!!!- pedig egyszerű "pálcikaember" figurákkal lerajzolva azonnali segítséget jelenthetnek!
https://sp.depositphotos.com/12458519/stock-illustration-stick-figure-couple.html
ÉS VÉGÜL, DE NEM UTOLSÓSORBAN...
Fejlesztő hatású, vidám hangulatot okozó és hasznos tapasztalatot hozó játékok:
- "Adj enni a kismadárnak!"
Eszközök: doboz, tálak, kismadár (helyettesíthető bármilyen plüssel),széna/száraztészta/papírhulladék a doboz aljába, színes fonaldarabok("kukacok")
feladat: kézzel belenyúlni a dobozba és kiszedegetni a "kukacokat"
Plastic Bag Kite - Munchkins and Moms (playteachrepeat.com)
- "Repüjön a sárkány!"
Eszközök: 1 db nylonszatyor, zsinór
feladat: a szabadban töltött idő élvezetesebbé tételére szaladgálhat a gyerkőc kedvére, dombra fel-dombról le ☺
- "Keresd meg a ...betűt!" vagy "Rakd ki a neved!"
Eszközök: zárható zip-es nylonzacskó, betűformák/számok/színes gyöngyök
feladat: tapintással keresgélés, tárgyak irányítása megadott irány szerint
https://www.ladybehindthecurtain.com/calming-find-it-game/
- "Keresgélj, csendesen!"
Eszközök: műanyagpalack, rizs/apró magok,színes gombok/kinderjátékok/betűk/LEGO figurák
feladat:lecsendesedésre kiváló, ha nézegetve, forgatva a palackot a gyerkőc kevesebb-több "kincs" közül megtalálja a számára kedveset/kérésünknek megfelelőt.
A mai bejegyzésem elemeihez részletesen még később visszatérek!
Szeretetteljes, békés napot kívánok!